TIPS VOOR ELKE DAG

Een goed ontbijt voor ieder kind

Deze inhoud heeft me geholpen
0

Hoe gezond zijn ontbijtproducten?

Hoewel veel mensen nog steeds boterhammen eten, nemen ontbijtproducten zoals muesli een steeds grotere rol in bij ons ontbijtpatroon. Een goed ontbijt is erg belangrijk voor een kind. Helaas bieden veel ontbijtproducten voor kinderen niet genoeg voedingsstoffen, waardoor je ze misschien beter muesli voor volwassenen kunt voorzetten.

Een paar feiten over ontbijtproducten.
Uit onderzoek onder 200 ontbijtgranen blijkt dat:
- Alle ontbijtproducten op een na bevatten teveel suiker en/of te weinig vezels.
- 10 van de 20 kinderproducten bestaan voor 40% uit suiker
- Slechts drie van de tien meest verkochte producten worden aanbevolen door de consumentenorganisatie van Australië: Weet-Bix, Sultana Bran en VitaBrits.

Bron: Choice Magazine, Australië, mei 2003.

Waarom is ontbijt zo belangrijk?

Het ontbijt is de eerste maaltijd na 8 tot 12 uur slaap. Tijdens de slaap verbrandt je kind natuurlijk niet zoveel energie als overdag, toch is er flink wat energie gebruikt om het lichaam te herstellen en te laten groeien. Het is zelfs zo dat kinderen ’s ochtends soms langer lijken dan in de avond! Omdat de spijsvertering van het lichaam in de ochtend het snelst is, heeft je kind veel behoefte om weer voldoende brandstof in te slaan.

’s Ochtends is ook de bloedsuikerspiegel laag en dat moet worden aangevuld met iets dat snel en gezond is. Er zijn maar weinig dingen erger dan een hongerig, humeurig kind.

Het ontbijt is de maaltijd die lichaam en geest aan de gang zet, als je het de juiste brandstof geeft tenminste.

Als je het ontbijt regelmatig overslaat, krijg je in het midden van de ochtend een energiedip. Omdat de hersens niet genoeg voedingsstoffen krijgen, is het niet vreemd dat zelfs de meest normale taken ineens wat zwaarder worden. Dit merk je het sterkst bij kinderen en er zijn dan ook vele onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat een goed ontbijt belangrijk is voor de prestaties en de eetgewoonten van een kind. Het overslaan van ontbijt resulteert bij kinderen vaak in teveel lichaamsvet en concentratieproblemen.

Hoe kies je het juiste ontbijtproduct?

Bij het uitzoeken van het juiste ontbijtproduct, kijken de meeste mensen naar de hoeveelheid voedingsvezels en koolhydraten. Daarbij gaat het vooral om complexe koolhydraten, die gedurende langere tijd energie afgeven. Volwassenen hebben zo’n 30 gram voedingsvezels per dag nodig (niet per se in een keer tegelijk), kinderen hebben hun leeftijd plus 5 tot 10 gram nodig. Er zijn verschillende vezelrijke ontbijtproducten die je een goed eind op weg helpen.

Maar je hebt nog meer informatie nodig om het juiste product voor je kind uit te zoeken. We moeten nog verder kijken. Een eigenschap waar je naar op zoek moet, is of het ontbijtproduct proteïne heeft, omdat door deze stof de hersens het gevoel hebben dat je lichaam genoeg gegeten heeft. Of voeg zelf proteïne toe, bijvoorbeeld door yoghurt of pitten en noten bij het ontbijt te doen.

Zo zou een checklist eruit kunnen zien:

Suiker

- Bevat het product niet teveel suiker? Toegevoegde suikers bieden weinig voedingswaarde en zorgen voor gaatjes in je tanden. Het wordt aangeraden om je kinderen geen suikerhoudende ontbijtproducten voor te zetten of in ieder geval zo weinig mogelijk. Staat suiker vrij vooraan in de ingrediëntenlijst? Kijk op de ingrediëntenlijst of er suiker is toegevoegd en op welk nummer het staat. Als het bij een van de eerste drie of vier dingen staat, kun je misschien beter iets anders kiezen.

- Heeft het product een laag suikergehalte? In het kader van de voedingswaarde kun je de koolhydraten vergelijken met de geraffineerde suikers (dit kan zijn toegevoegd of uit de ingrediënten zoals vruchten of melk komen). Bestudeer het verschil tussen deze twee en je ziet hoeveel geraffineerde suiker een product bevat. Hoe hoger het suikergehalte, hoe meer geraffineerde suikers die het lichaam snel verwerkt.

- Hoe zit het met het glycogeengehalte? Lastig als je dit niet kunt terugvinden op de verpakking. Het is niet verplicht, maar wel goed om te weten of het product suikers bevat die langzaam door het lichaam worden opgenomen. Gelukkig vertragen ontbijtproducten die veel vezels en proteïne hebben (ook als het door jou wordt toegevoegd) of die veel vet bevatten (uit bijvoorbeeld noten, zaden of melk) de opname van suiker door het lichaam.

- Is het een volkoren graanproduct? Volkoren is goed, want het betekent dat de granen minder verwerkt zijn en dus nog al hun gezonde eigenschappen bevatten. Dus meer vitamines, mineralen en plantaardige stoffen die kanker en hartziekten tegengaan.

Waarom er zo’n ophef over suiker wordt gemaakt? Behalve dat het slechts is voor je tanden, is teveel suiker slecht voor je lichaam. Het zorgt ervoor dat je lichaam moeilijk je bloedsuikerspiegel en insuline op het juiste niveau kan houden. Dat heeft niet alleen zijn weerslag op je hersens (die suiker als brandstof gebruiken), maar insuline is de stof die het lichaam vertelt hoeveel vet het moet opslaan. Hier zit dan ook het verband met te dik zijn. Als je altijd teveel suiker eet, kan een onregelmatige bloedsuikerspiegel leiden tot overgevoeligheid voor insuline of zelfs diabetes.

Zout

Zit er weinig natrium in? Het advies is om de hoeveelheid natrium te beperken. Onderzoek toont aan dat je het meeste natrium binnenkrijgt uit geconserveerd voedsel. Ontbijtproducten zijn hierop geen uitzondering. Kijk op de verpakking naar de hoeveelheid per 100 gram. Als de hoeveelheid natrium minder dan 100 mg is, zit je goed.

Vet

Hoeveel vet zit er in het ontbijtproduct? Let vooral op de verzadigde vetten en transvetten. Gelukkig bevatten de meeste ontbijtproducten weinig vet.

Let op: gebruik voor je vergelijk altijd de voedingswaarde per 100 gram. Omdat de portiegrootte per merk en soort verschilt, is dit soms lastig om te gebruiken voor je vergelijking.

Hoe zit het met pap?

Pap vormt een heel goed ontbijt, zeker in de winter. Het bevat weinig natrium, veel vezels, weinig glycogeen en volgens voedingsdeskundigen is havermout gezond en goed voor het zenuwstelsel. Een portie havermoutvlokken bevat zo’n 3 tot 4 gram vezel en het suiker en zout komt alleen uit wat je er zelf aan toevoegt. Als je fruit en yoghurt toevoegt, doe je er alleen maar extra voedingsstoffen en gezonde bacteriën bij. Al met al dus een bijzonder gezond begin van je dag.

Waar moet je naar kijken op de verpakking van een ontbijtproduct?

(Alleen ter illustratie)

Hieronder zie je een opsomming zoals je die vaak ziet op de zijkant van een ontbijtproduct. Dit zijn de punten waarop je moet letten:

- Suiker staat als derde ingrediënt op de lijst en bestaat voor 34% uit geraffineerde suikers.
- Alle vet gedrukte ingrediënten zijn geraffineerde suikers
- Het bevat toegevoegd zout dat dus voor extra natrium zorgt
- In de ingrediëntenlijst zie je de kunstmatige toevoegingen onderstreept staan.